اساسنامه انجمن فارماکوگنوزی جمهوری اسلامی ایران |
فصل اول- کلیات:
ماده 1- به استناد مصوب دویست و شصت و دومین جلسه مورخ 7/8/70 شورای عالی انقلاب فرهنگی و آئین نامه مربوط به آن، «انجمن فارماکوگنوزی جمهوری اسلامی ایران» بر اساس مواد آتی تشکیل میگردد، که در سطور بعدی بطور خلاصه «انجمن» نامیده میشود.
ماده 2- انجمن صرفا در زمینههای علمی، تحقیقاتی، فنی و صنفی فعالیت مینماید و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا با وابستگی به دستجات و احزاب سیاسی را ندارند.
ماده 3- انجمن غیرانتفاعی بوده و از تاریخ تصویب کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی دارای شخصیت حقوقی است و رئیس آن نماینده قانونی انجمن میباشد.
ماده 4- مرکز انجمن در تهران است و شعب آن میتواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.
ماده 5- انجمن دارای تابعیت ایرانی است.
ماده 6- انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل میشود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.
فصل دوم- تشریح وظایف و اهداف:
ماده 7- به منظور نیل به اهداف مذکور در ماده 2 اساسنامه، انجمن اقدامات و فعالیتهای زیر را به عمل خواهد آورد.
1-7- ایجاد ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی، آموزشی و صنفی و تبادل نظر بین محققان، متخصصان و سایر کارشناسانی که بنحوی با شاخههای گوناگون فارماکوگنوزی سر و کار دارند.
2-7- همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی در برنامهریزی و سیاستگزاری کلان امور مربوط به گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و گیاهدرمانی و امور آموزشی، پژوهشی.
3-7- ارزیابی و بازنگری برنامههای آموزشی، پژوهشی و ارائه پیشنهادهای لازم در مسائل مذکور.
4-7- ارائه خدمات آموزشی، علمی، پژوهشی، فنی و صنفی.
5-7- ترغیب و تشویق دانشمندان، پژوهشگران و دانشجویان در پیشبرد فعالیتهای علمی و پژوهشی و آموزشی.
6-7- تهیه و تدوین و انتشار نشریات علمی، آموزشی و برگزاری گردهمائی های بازآموزی و پژوهشی در سطوح داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
فصل سوم- عضویت
ماده 8- عضویت در انجمن به شرح زیر میباشد:
1-8- عضویت پیوسته: هیات موسس انجمن و کلیه افرادی که درجه Ph.D یا تخصصی در رشته فارماکوگنوزی دارند میتوانند طبق ضوابط مذکور در این اساسنامه به عضویت انجمن درآیند.
2-8- عضویت وابسته: افرادی که حائز شرایط زیر میباشند میتوانند به عضویت وابسته انجمن در آیند: متخصصینی که دارای درجه Ph.D (تخصص) در یکی از رشتههای وابسته به فارماکوگنوزی باشند و یا بعنوان دانشجو در دورههای دستیاری، تخصصی و Ph.D در رشته فارماکوگنوزی یا رشتههای وابسته به فارماکوگنوزی به تحصیل اشتغال داشته باشند.
3-8- عضویت افتخاری: شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی، فرهنگی و اجتماعی آنان حائز اهمیت خاص باشد و یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای موثر و ارزندهای نموده باشند میتوانند به عضویت افتخاری پذیرفته شوند.
تبصره 1: اعضای افتخاری میتوانند با احراز شرایط و پیشنهاد هیات مدیره پس از تصویب مجمع عمومی به عضویت پیوسته برگزیده شوند.
تبصره 2: اعضای پیوسته انجمن بایستی شرایط هیات موسس و هیات مدیره مذکور در ماده 7 آئین نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه شورایعالی انقلاب فرهنگی را دارا باشند.
ماده 9- هر یک از اعضای انجمن سالانه مبلغی را که میزان آن توسط هیات مدیره تعیین و به تصویب مجمع عمومی خواهد رسید، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.
تبصره: پرداخت حق عضویت هیچگونه حق و ادعائی را نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نخواهد کرد.
ماده 10- عضویت در انجمن در یکی از موارد زیر خاتمه مییابد:
1-10- استعفای کتبی عضو.
2-10- عدم پرداخت حق عضویت سالانه در مهلتی که هیات مدیره تعیین مینماید.
3-10- زوال یکی از شرایط عضویت و نیز محکومیت قطعی در هیاتهای بدوی و عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی به محرومیت موقت یا دائم از اشتغال به حرف پزشکی.
تبصره 1: مدت تعلیق عضویت معادل مدت محرومیت از اشتغال به حرف پزشکی است.
تبصره 2: تصمیم نهائی راجع به عدم پذیرش و نیز خاتمه عضویت پس از اطلاع و تائید هیات نظارت بر عملکرد انجمنها موضوع بند 7 ماده 13 آئیننامهها با هیئت مدیره خواهد بود.
فصل چهارم- ارکان انجمن:
ماده 11- انجمن دارای ارکان زیر است:
1-11- مجمع عمومی
2-11- هیات مدیره
3-11- بازرس
الف- مجمع عمومی:
ماده 12- مجمع عمومی از گردهمائی اعضاء پیوسته و وابسته انجمن در صورت زیر تشکیل میگردد:
1-12- مجمع عمومی عادی که هر سال یکبار تشکیل میشود و به امور جاری انجمن رسیدگی میکند و نیز میتواند از جهت نوبت حسب ضرورت به طور فوق العاده تشکیل شود.
2-12- مجمع عمومی فوق العاده در مواقع ضروری برای انجام اصلاحات لازم در اساسنامه و یا اتخاذ تصمیم در خصوص انحلال انجمن تشکیل میشود. بدیهی است نتیجه تصمیمات آن در خصوص اصلاح و تغییر اساسنامه و انحلال انجمن پس از تصویب کمیسیون ماده 4 مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه 7/8/70 شورایعالی انقلاب فرهنگی قابل اجرا خواهد بود.
3-12- مجامع عمومی یا فوق العاده به دعوت هیات مدیره یا بازرسی یا 5/1 از اعضاء پیوسته تشکیل میگردد.
تبصره 1: جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده هر یک با حضور حداقل نصف به علاوه یک اعضاء رسمیت مییابد تصمیمات با اکثریت آرا خواهد بود.
تبصره 2: مجامع عمومی در اولین جلسه خود یک نفر را از بین اعضاء به عنوان رئیس مجمع و دو نفر را به عنوان منشی انتخاب مینماید، جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العادهای با ذکر تاریخ و محل تشکیل و دستور جلسه یکماه قبل از تشکیل مجمع از طریق انتشار آگهی روزنامه و یا عندالزوم دعوت کتبی به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
تبصره 3: چنانچه حد نصاب لازم برای تشکیل جلسات مجمع عمومی عادی و فوق العاده بدست نیاید به فاصله یکماه از تاریخ جلسه اولیه، نسبت به دعوت مجدد به همان نحو با ذکر نتیجه دعوت قبلی اقدام میشود در این صورت مجمع با هر تعداد از اعضاء تشکیل خواهد شد.
تبصره 4: اعضای افتخاری انجمن بدون حق رای می توانند در جلسات مجمع شرکت نمایند.
ماده 13- وظایف مجمع عمومی عادی به شرح زیر میباشد:
1-13- استماع گزارش هیات مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به گزارش فعالیتهای سالانه انجمن.
2-13- اتخاذ تصمیم نسبت به ترازنامه و بودجه انجمن و میزان حق عضویت.
3-13- انتخاب و یا عزل اعضاء هیات مدیره.
4-13- انتخاب یک نفر از اعضاء به عنوان بازرس اصلی و یکنفر علی البدل.
5-13- تصویب کلیه آئین نامهها و ضوابط اجرائی مورد لزوم برای پیشبرد امور انجمن به پیشنهاد هیات مدیره.
6-13- تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای آگهیهای انجمن
تبصره: در کلیه جلسات مجامع عمومی نماینده مذکور در تبصره 1 ماده 10 آئین نامه نحوه تشکیل و شرح وظایف کمیسیون موضوع ماده 4 مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه مورخ 7/8/70 شورایعالی انقلاب فرهنگی جهت حضور در جلسه دعوت خواهد شد در صورت عدم حضور نماینده کمیسیون جلسه رسمیت نخواهد یافت.
ب- هیات مدیره:
ماده 14- اعضای هیات مدیره مرکب از 7 نفر است که 2 نفر به عنوان عضو علی البدل انتخاب میشوند. اعضای مذکور در جلسه مجمع عمومی عادی هر 4 سال یکبار با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد آنان بلامانع است. عضویت در هیات مدیره افتخاری است.
ماده 15- هیات مدیره در اولین جلسه یکنفر را به عنوان رئیس انجمن، یکنفر را به عنوان نایب رئیس، یکنفر را به عنوان منشی و یک نفر را به عنوان خزانهدار با رای کتبی اکثریت اعضای هیات مدیره از بین خود انتخاب مینماید. احکام حقوقی اعضای هیئت مدیره متعاقبا توسط رئیس انجمن ابلاغ می گردد.
تبصره1: رئیس انجمن مسئول اداره امور جاری انجمن و اجرای کلیه مصوبات هیات مدیره و نماینده قانونی شخصیت حقوقی انجمن نزد مراجع مختلف خواهد بود.
تبصره 2: اوراق تعهدآور با امضاء مشترک رئیس انجمن و خزانهدار و همراه مهر انجمن و نامههای رسمی اداری با امضای رئیس انجمن و در غیاب او نایب رئیس خواهد بود.
تبصره 3: چنانچه هر یک از اعضای هیات مدیره 3 جلسه متوالی و یا 5 جلسه متناوب بدون دلیل موجه (به تشخیص هیات مدیره) در جلسات شرکت ننماید مستعفی شناخته خواهد شد.
تبصره 4: در صورت استعفاء، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیات مدیره عضو علی البدل برای مابقی دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.
ماده16- هیات مدیره موظف است ظرف حداکثر 2 ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال نماید.
تبصره: هیات مدیره قبلی تا تائید هیات مدیره جدید از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ماده 17- وظایف و اختیارات هیات مدیره:
1-17- دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده.
2-17- اجرای تصمیمات متخذه در مجامع عمومی.
3-17- تشکیل جلسات سخنرانی و گردهمائیهای علمی، فنی و پژوهشی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
4-17- تهیه ضوابط و مقررات و آئین نامههای اجرایی
5-17- تهیه گزارش سالانه فعالیتهای انجمن برای ارائه به مجمع عمومی.
6-17- تهیه ترازنامه و ارائه آن به مجمع عمومی.
7-17- جذب و قبول هدایا و کمکهای مالی برای انجمن.
8-17- پیشنهاد اصلاحات و تغییرات در اساسنامه به مجمع عمومی عادی یا فوق العاده.
9-17- اداره امور انجمن در چهارچوب مفاد اساسنامه.
10-17- تشکیل کمیتههای اجرائی و تخصصی مختلف و تعیین نوع فعالیت و نظارت بر آنها.
11-17- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن به مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات کشور.
12-17- اقامه دعوی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی و دفاع از دعاوی که علیه انجمن اقامه میشود در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل.
13-17- اتخاذ تصمیم نسبت به عضویت انجمن در مجامع داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.
14-17- پیشنهاد انحلال انجمن به مجمع عمومی عادی یا فوق العاده.
ج- بازرس:
ماده 18- انجمن دارای یکنفر بازرس اصلی و یکنفر علی البدل خواهد بود که هر 4 سال یکبار در جلسه مجمع عمومی عادی با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انتخاب خواهند شد.
ماده 19- وظایف بازرس به شرح زیر است:
1-19- بررسی کلیه اسناد و مدارک مالی انجمن و تهیه گزارش برای ارائه به مجمع عمومی.
2-19- بررسی گزارش سالانه هیات مدیره اعم از مالی و غیرمالی و تهیه گزارش از عملکرد انجمن و ارائه آن به مجمع عمومی.
3-19- گزارش هر گونه تخلف هیات مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.
4-19- دعوت از مجمع عمومی فوق العاده در موارد ضروری.
ماده 20- شرکت بازرس در جلسات هیات مدیره بدون حق رای مجاز است و در هر زمان میتواند اسناد و دفاتر مالی انجمن را از هیات مدیره مطالبه و مورد بررسی قرار دهد.
ماده 21- در پایان هر سال مالی ریاست هیات مدیره گزارش فعالیتهای سالانه انجمن و ترازنامه آن واحد را حداقل 45 روز قبل از تشکیل اولین جلسه مجمع عمومی سالانه برای تائید در اختیار بازرس قرار خواهد داد.
ماده 22- منابع مالی انجمن عبارتست از:
1-22- حق عضویت اعضاء.
2-22- از محل هدایا و کمکها.
3-22- از محل درآمدهای انجمن مانند فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فنی، تولیدی و غیره.
فصل پنجم – موارد انحلال انجمن:
ماده 23- در صورت در خواست هیات مدیره یا بازرس و یا 3/1 اعضاء پیوسته و تصویب 3/2 اعضاء مجمع عمومی، انجمن به هر دلیل منحل میگردد.
ماده 24- مجمع عمومی فوق العاده که تصمیم به انحلال انجمن میگیرد در همان جلسه نسبت به انتخاب هیات تصفیه و تعیین مدت ماموریت آن اقدام خواهد کرد.
ماده 25- هیات تصفیه در جلسه مجمع عمومی فوق العاده انجمن گزارش اقدامات خود را ارائه مینماید. ختم عملیات تصفیه باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده و در روزنامه رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار آگهی شود و مراتب به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام گردد.
تبصره: باقیمانده داراییهای انجمن پس از وضع دیون و خارج، پس از تصویب هیات مدیره به دانشکدههای داروسازی کشور اهداء خواهد شد.
ماده 26- این اساسنامه مشتمل بر 5 فصل و 26 ماده و 16 تبصره در تاریخ 17/8/1379 به تصویب مجمع عمومی موسس رسید.